Visie op leiderschap
Je plek als Leider
Richting, Ruimte, Rugdekking en Randvoorwaarden
Geef je team wortels en vleugels. Het hoort bij leiderschap om je team te faciliteren, te inspireren en richting te geven. Geef je teamleden rugdekking, steun en de bedding om in vrijheid ofwel ruimte hun eigen ideeën, expertise te exploreren ten dienste van het grotere heel. Een goede leider creëert een cultuur van leren, laat de teamleden experimenteren, ervaren en groeien. Een teamtraining door een externe trainer is weggegooid geld, de externe trainer wordt op trainingsdagen de tijdelijke leider, en jij als leiders wordt een teamlid. Dat klopt niet.
Onze blik op leiderschap:
- Leiders inspireren, zien waar het heen gaat en luisteren naar hun teamleden
- Leiders geven richting en kaders en geven daarbinnen veel ruimte en vrijheid
- Leiders zien hun teamleden, geven steun en waardering op inzet, proces
- Leiders zorgen voor een lerend klimaat, waarin experimenteren en innoveren normale eigenschappen zijn
- Leiders geven het voorbeeld
- Leiders creëren mogelijkheden zodat teamleden autonomie ervaren en eigenaarschap over hun eigen werk nemen
- Leiders zorgen voor verbondenheid met elkaar en met de organisatie/teamdoelen
- Leiders geven vertrouwen passend bij het teamlid, de ervaring en wensen
We ontwikkelen voor organisaties leiderschapscursussen en trajecten op maat in een groep.
Voor wie:
- Voor alle leidinggevenden die minimaal een jaar werken als leidinggevende
- Voor leidinggevende die willen investeren in zichzelf en zichzelf beter willen leren kennen
- Voor leidinggevenden van teams waarin mensen te weinig initiatief nemen
- Voor leidinggevenden van teams waar op eilandjes gewerkt wordt
- Voor leidinggevenden van teams waar ogenschijnlijk geen problemen zijn maar toch sprake is van roddel en sabotagevormen
- Voor leidinggevenden van teams waar meer in zit dan er uit komt
Duur:
- 3 dagdelen van 13.00 uur tot 17.uur in company (4 uur)
- Extra studie uren: Vooraf wordt gevraagd om na te denken over casuïstiek om in te brengen. Tussen de bijeenkomsten is belangrijk dat de deelnemers het geleerde in de praktijk oefenen (2-4 uur)
- Totaal aantal SBU’S: 18
Studiemateriaal: Tijdens de cursus wordt een PowerPoint presentatie gedeeld met alle inhoudelijke informatie.
Doelen
De leidinggevende
- Gebruikt het team als spiegel en informatiebron als reflectie voor zijn/haar eigen gedrag en weet dit aan te passen of te verbeteren waar nodig
- Concreet plan hoe je invulling geeft aan je Richting en kaders(veligheid), hoe je teamleden Ruimte geeft (autonomie) en hoe je Rugdekking en waardering geeft (voor verbondenheid, en groei).
- Inzicht in jouw leiderschapsstijl en jouw waarden, talenten, creativiteit en drijfveren
- Inzicht in je teamleden en hun teamdynamiek en wat zij nodig hebben van een leider om goed werk te kunnen leveren en verder te kunnen ontwikkelen
- Stimuleert, inspireert en motiveert de teamleden om eigen verantwoordelijkheid en ondernemerschap te nemen over zijn of haar taken
- Is duidelijk over de ruimte en vrijheid die teamleden hebben, zij weten waar hun grenzen liggen en wanneer zij een terugkoppeling moeten geven, een vraag moeten stellen of hulp moeten vragen.
- Kan op een constructieve manier teamleden ondersteunen, complimenteren of kritische feedback geven
- Kan adequaat omgaan met de thema’s en de dynamiek tussen enerzijds oplossen, controle, en sturen en anderzijds vertrouwen, loslaten en ruimte geven
Resultaat:
Na de cursus heeft de leidinggevende
- Zicht op de eigen patronen en reacties en kan deze indien nodig ombuigen naar een constructieve reactie passend bij de situatie
- Een bevlogen team met een gemeenschappelijk doel
- Plezierige werksfeer en collega’s die elkaar willen helpen
- Open communicatie en vriendelijke feedback cultuur waarin aandacht is voor leren, experimenteren en groeien.
- Duurzaam inzetbare medewerkers, en weinig ziekteverzuim tav hoge werkdruk, burn-out of stress