Cursussen

Cursusinformatie

Scène37 verzorgt scholing voor huisartsenpraktijken in heel Nederland. Dit kan zowel voor het team als voor de disciplines onderling. De trainingen zijn vaak in-company en worden op maat en op basis van de specifieke behoeftes van de teams in overleg gemaakt. Iedere organisatie is uniek, met een eigen dynamiek, eigen doelstellingen en ambities.

 

Cursus HR in de praktijk

Bekijk HIER alle informatie over deze cursus

 

Cursus communicatie in de huisartsenpraktijk:

Voor Huisartsen, doktersassistenten, paramedici, poh, praktijkmanagers, psychologen
Tijdsduur Afhankelijk van de wens 1- 3 dagdelen
Studie-uren Afhankelijk van de cursus zijn er extra studiebelastingsuren
Studiemateriaal Tijdens de cursus wordt materiaal uitgedeeld en na de cursus wordt de PowerPointpresentatie gedeeld 

Inleiding

Ruis, misverstanden, irritatie en re-work in de communicatie en samenwerking leidt tot patiënten en medewerkers ontevredenheid en energieverspilling. Dat is jammer en onbedoeld, communiceren is een ingewikkeld proces. Iedereen is anders en dat is maar goed ook. Diversiteit versterkt de kwaliteit van samenwerken in de huisartsenpraktijk. De verschillen kunnen echter wel tot misverstanden, onbegrip en ergernissen leiden die de samenwerking kunnen verstoren.

Vaak gaat het communiceren naar de patiënt juist heel goed maar ontstaat er, mede door de hectiek en dynamiek in de praktijk, ruis en misverstanden in de onderlinge communicatie en informatieoverdracht.  

  • Parttimers missen informatie
  • Collega’s ‘horen’ elkaar niet echt
  • Overlegmomenten zijn niet effectief of niet op het juiste moment
  • Werk wordt niet opgepakt of juist dubbel gedaan
  • Incidenten worden onvoldoende nabesproken

Doelen

  • Inzicht in de theorie over communicatie
  • Oorzaak van ruis, irritaties en miscommunicaties worden achterhaald en tot het minimale gereduceerd
  • Verhogen van effectiviteit van communicatie en samenwerken om te komen tot één (h)echt team
  • De communicatievoorkeuren en verhoudingen zijn in kaart gebracht middels een teamplattegrond. Iedereen heeft handvatten gekregen hoe de communicatie effectiever kan verlopen
  • Inzicht in de effecten van de eigen communicatie
  • Zelfinzicht en verandermogelijkheden voor ieder individueel en als team
  • Een leuke verbindende scholing als teambuilding wat leidt tot meer werkplezier op de lange termijn

 

Cursus verbindend samenwerken

Voor Huisartsen, doktersassistenten, paramedici, poh, praktijkmanagers, psychologen
Tijdsduur Afhankelijk van de wens 1- 3 dagdelen
Studie-uren Afhankelijk van de cursus zijn er extra studiebelastingsuren
Studiemateriaal Tijdens de cursus wordt materiaal uitgedeeld en na de cursus wordt de PowerPointpresentatie gedeeld

Inleiding

Ieder persoon is uniek en heeft een eigen stijl, persoonlijke behoeften en verwachtingen. Mensen kijken vaak vanuit hun eigen inzicht, belevingswereld en invalshoek naar een situatie of naar elkaar. Een effectief team is divers en bestaat uit mensen met verschillende kwaliteiten, persoonlijkheden, kennis, ervaring, levensfase etc. Deze verschillen zijn vaak nuttig voor het functioneren van de groep. Wanneer teamleden zich bewust zijn van deze onderlinge diversiteit en verschillen en dit weten te waarderen worden zij in de samenwerking effectiever. Zij kunnen dan op de juiste manier als team op elkaar inspelen en elkaar aanvullen. Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijke voorwaarden om betrokkenheid te kunnen voelen en verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Dit is een dynamisch proces en blijft altijd aandacht vragen, is nooit af en kan bijna altijd beter.

Doelen

  • De cultuur is gericht op effectief samenwerken en waarderen/ gebruik maken van de onderlinge verschillen
  • De onderlinge verwachtingen zijn uitgesproken en expliciet gemaakt
  • Medewerkers krijgen aan de hand van de feedback van de collega’s inzicht in de eigen kwaliteiten en valkuilen
  • Als team ontwikkelt men strategieën om effectief en met elkaar te functioneren
  • Teamleden hebben inzicht in de teampatronen die spelen en hebben een teamplattegrond obv de kwaliteiten
  • De medewerkers hebben een nieuwe waardevrije manier ontwikkeld om elkaar te stimuleren en effectief samen te werken

 

Cursus feedback in de praktijk

Voor Huisartsen, doktersassistenten, paramedici, poh, praktijkmanagers, psychologen
Tijdsduur Afhankelijk van de wens 1- 3 dagdelen
Studie-uren Afhankelijk van de cursus zijn er extra studiebelastingsuren
Studiemateriaal Tijdens de cursus wordt materiaal uitgedeeld en na de cursus wordt de PowerPointpresentatie gedeeld

Inleiding

Duurzame relaties hebben productieve conflicten nodig om te kunnen groeien. Te weinig feedback, discussie of conflict staat ontwikkeling en groeiende resultaten in de weg. Een voorwaarde om feedback te kunnen geven is dat de veiligheid gewaarborgd is; medewerkers moeten elkaar kunnen vertrouwen en zich kwetsbaar durven opstellen. Pas dan leidt feedback tot een betere samenwerking en ontwikkeling.

Doelen

  • Teamleden hebben Inzicht in de theoretische principes van constructief feedback geven en ontvangen
  • Teamleden hebben een veilig, open en transparant klimaat gecreëerd
  • Teamleden kunnen omgaan met elkaars kwaliteiten en beperkingen
  • Er is een cultuurverandering ten aanzien feedback, ontwikkeling en groei
  • Teamleden kunnen elkaar constructief aanspreken op elkaars gedrag, op een manier die bij ieders persoonlijkheid past
  • Teamleden kunnen omgaan met de emotionele reacties die constructieve feedback soms oproept  
  • Ieder teamlid heeft persoonlijke doelen om aan te werken naar aanleiding van de gegeven feedback

 

Cursus duaal leiderschap

Voor Huisartsen, doktersassistenten, paramedici, poh, praktijkmanagers, psychologen
Tijdsduur Afhankelijk van de wens 1- 3 dagdelen
Studie-uren Afhankelijk van de cursus zijn er extra studiebelastingsuren
Studiemateriaal Tijdens de cursus wordt materiaal uitgedeeld en na de cursus wordt de PowerPointpresentatie gedeeld 

Inleiding

Door leiderschap te delen wordt de kwaliteit van aansturing beter waardoor de resultaten op lange termijn verbeteren. Leiderschap is voortdurend positie kiezen en balanceren vanuit eigenheid. Belangrijk hierbij is dat de partners weten hoe zij zich tot elkaar verhouden. Tevens is het van belang dat zij de medewerkers goed kennen en bouwen aan onderling vertrouwen. De bedoeling is elkaar te versterken, aan te vullen of elkaar ‘blindelings’ te volgen indien nodig. Dit is een waardevol proces om samen te doen en zorgt ervoor dat de partners in staat worden complementair aan elkaar te werken en zich te positioneren. Tijdens deze cursus krijgen de leiders handvatten hoe om te gaan met de ‘onderstroom.’

Voor deze training raden wij aan om voor beide leiders een Lumina Spark profielschets te gebruiken.

Lumina Spark is een persoonlijkheidstest die ingezet kan worden voor o.a. persoonlijke ontwikkeling, leiderschapsvraagstukken of het optimaliseren van de samenwerking.

Doelen

  • De leiders hebben inzicht in de theoretische principes van leiderschap in de zorg
  • De samenwerking tussen de partners is effectief en gericht op het waarderen van de onderlinge verschillen
  • Beiden weten elkaars kwaliteiten, de overeenkomsten, verschillen en blinde vlekken in de onderlinge verhouding
  • Er is een gemeenschappelijke stip op de horizon en de organisatie waarden zijn duidelijk
  • Beiden leren aan de hand van hun gemeten kwaliteiten nieuwe manieren om effectief samen te werken en complementair aan elkaar te functioneren
  • De samenwerking is zodanig dat het in het duale leiderschap één plus één is drie wordt

 

In ontwikkeling en informatie opvraagbaar

  • Cursus ondernemen als huisarts
  • Cursus personeelsbeleid en HRM
  • Cursus gluren bij de buren. Rouleren en leren bij en van andere praktijken voor doktersassistenten