Cursusinformatie

Informatie

Scène37 verzorgt scholing voor teamleden van huisartsenpraktijken in heel Nederland. Dit kan zowel voor het hele team als voor de disciplines onderling. De trainingen worden op maat en op basis van de specifieke behoeftes, ambities en onderlinge dynamiek van de teams en praktijken in overleg gemaakt.

 

We hebben daarvoor drie verschillende cursussen:

1. Leiderschap in de huisartsenpraktijk (18 Punten GAIA) open inschrijving

Scene37 werkt voor deze cursus samen met Hellen de Raad. Bekijk HIER alle informatie over deze cursus

 

2. Verbindend samenwerken en communiceren, in company

Voor wie: Voor alle professionals in de eerstelijns huisartsenpraktijk

Duur:  3 dagdelen van 3 uur

Extra studie uren: Vooraf wordt gevraagd om na te denken over casuïstiek om in te brengen. Tussen de bijeenkomsten is belangrijk dat de deelnemers het geleerde in de

praktijk oefenen (2-4 uur)

Totaal SBU’S:  12 uur

Studiemateriaal: Tijdens de cursus wordt een PowerPoint presentatie gedeeld met alle inhoudelijke informatie.

 

Visie op samenwerken

In goed functionerend team hebben de medewerkers een gedeelde, motiverende en tastbare ambitie oftewel koers. Ieder teamlid is uniek en heeft een eigen stijl, persoonlijke behoeften en verwachtingen. Mensen kijken vaak vanuit hun eigen inzicht, belevingswereld en invalshoek naar een situatie of naar elkaar. Een effectief team is divers en bestaat uit mensen met verschillende kwaliteiten, persoonlijkheden, leiderschapsstijlen, kennis, ervaring, levensfase etc. Zij kunnen dan op de juiste manier als team op elkaar inspelen en elkaar aanvullen. Vertrouwen en veiligheid zijn belangrijke voorwaarden voor betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Het is fijn als teamleden kunnen zeggen wat ze nodig hebben, hun grenzen kunnen aangeven en meegaan met de afspraken, zelfs als zij het er niet mee eens zijn. Dit is een dynamisch proces en blijft altijd aandacht vragen. Leiderschap is daarvoor belangrijk. Zie voor informatie bij de cursus leiderschap.

Hoe werkt het?

Het programma, doelen en resultaat worden in onderling overleg gemaakt

 

Voorbeeld Thema’s dagdeel 1: Samen één

Kennismaken (bv met de persoonlijkheidsprofielen van Lumina Spark)

Verleden- heden- ambities

Wie zijn wij, en wie ben ik daarin?

Verwachtingen, behoeften, kwaliteiten, onderlinge verhoudingen

 

Voorbeeld Thema’s dagdeel 2: Samen meer

Communicatie, uitspreken, waarderen, begrenzen

Leren, taken, rollen en verantwoordelijkheden

Gedrag onder druk

Betekenis naar de praktijk

 

Voorbeeld Thema’s dagdeel 3: Stevig, plezierig en effectief samen naar buiten.

Borgen en verdiepen van bovenstaande thema’s

Casuïstiek, werken met actuele voorbeelden

Nuanceren, verfijnen en verrijken

 

Doelen:

Teamleden

  • teamleden hebben inzicht in eigen kwaliteiten, valkuilen, aannames, patronen, verwachtingen en die van hun teamleden
  • teamleden weten waar zij als team naartoe willen en wat daar voor nodig is aan eigen ontwikkeling
  • hebben de oorzaak van ruis, irritaties en miscommunicaties achterhaald en tot het minimale gereduceerd
  • teamleden weten hoe zij het best kunnen functioneren zonder last te hebben van een te hoge werkdruk

 

 Resultaat:
  • Een hecht team in opgaande flow
  • Teamleden die samen meer worden dan de som der delen, taken worden opgepakt, er is een gemeenschappelijk doel
  • Een team waarin teamleden open en eerlijk met elkaar durven communiceren
  • Een positief en plezierige werksfeer, waarin de taken gedaan worden
  • Een fijn e sfeer waar de patiënten voelen dat de teamleden met elkaar samenwerken

 

3. Gesprekstechnieken, in company

Voor wie: Voor alle ervaren professionals in de gezondheidszorg, onderwijs, welzijn en sociale domein

Duur: 2 dagdelen van 3 uur

Extra studie uren: Vooraf wordt gevraagd om na te denken over casuïstiek om in te brengen. Tussen de bijeenkomsten is belangrijk dat de deelnemers het geleerde in de praktijk oefenen (2-4 uur)

Totaal SBU’S: 10 uur

Studiemateriaal: Tijdens de cursus wordt een PowerPoint presentatie gedeeld met alle inhoudelijke informatie.

 

Hoe werkt het:

Jij bent als professional zelf het instrument. Interactie tussen jou en de patiënt is dan ook erg belangrijk. Echt luisteren, de juiste vragen op het juiste moment stellen, of de stilte gebruiken zijn daarbij essentiële vaardigheden die je bij jezelf kan blijven ontwikkelen.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en zelf ingebrachte casuïstiek wordt tijdens deze training met elkaar geoefend en gereflecteerd.

De (na)scholing wordt gedurende de twee bijeenkomsten met de deelnemers afgestemd en op maat gemaakt

 

Theorie zal aan de hand van de voorbeelden ondersteunend worden. De theorie van waaruit geput wordt komt o.a.

Uit:

  • Oplossingsgericht werken
  • Positieve psychologie
  • Motivational interviewing,
  • Principes vanuit het systemisch werken,
  • NLP, TA
  • Omdenken
  • Geweldloze communicatie
Doelen:

Deelnemers leren:

  • Nieuwe manieren van luisteren en vragen stellen
  • Achterover te leunen en de ander te activeren
  • Gebruik te maken van de kracht van stiltes in een gesprek
  • Eigen grenzen kennen, wat is van de patiënt en wat is van mij?
  • Creatieve manieren om chronische patienten in beweging te krijgen of te motiveren
Resultaat:
  • Meer voldoening uit je werk
  • Meer rust, meer het gevoel het ‘goede’ of het juiste te doen
  • Veel handvatten om gesprekken een andere wending te geven of vlot te trekken
  • Patiënten die weer weten wat voor hen belangrijk is en wat ze willen
  • Patiënten die de invloed weer over hun eigen leven nemen en geactiveerd zijn