Scholing op de werkvloer

Voor Verpleegkundigen, Verzorgenden IG en Helpenden niveau 2
Tijdsduur In overleg variërend tussen de tien en de dertig dagdelen
Studie uren Per serie van 10 dagdelen zijn er gemiddeld vier extra studiebelastinguren
Studiemateriaal Alle series van 10 dagdelen worden voorafgegaan door een bijeenkomst waar er middels een PowerPoint toelichting gegeven wordt op de scholingsitems. Deze informatie en als nodig het lesmateriaal wordt dan uitgedeeld aan de deelnemers

 

Inleiding

De langdurige zorg staat onder druk en vraagt om veranderingen van het zorgaanbod. De ervaring leert dat de medewerker op de werkvloer zich onvoldoende bewust is van de context en hiermee van de noodzaak tot veranderen en ontwikkelen.

De focus van de zorgaanbieders zal meer en meer komen te liggen op behoud van eigen regie van cliënten en dit vraagt om een andere attitude en bejegening van medewerkers. Cliënttevredenheid en medewerkertevredenheid zijn de belangrijkste voorwaarden voor het kunnen leveren van goede zorg waarin de dialoog continu gezocht wordt. Hier zijn gespreksvaardigheden, kennen en herkennen van de mogelijkheden en grenzen binnen het zorgaanbod en enige kennis over financiering ervan noodzakelijk.

Er wordt overal een transitie gemaakt van papieren dossiers naar Elektronisch Zorg Dossier (ECD) Dit is voor veel zorgmedewerkers onbekend terrein. Zij voelen zich niet vaardig om het op juiste manier te gebruiken, in te zetten en over te dragen aan collega’s.

Daarnaast zeggen zorgmedewerkers over zichzelf dat ze “doeners” zijn en hierom is het meewerken en tegelijkertijd scholen een zeer krachtig middel om te ontwikkelen en van elkaar te leren en kennis te delen.

 Doelen

  • Theorie over communicatie
  • Informatie over het huidige zorglandschap en hoe hierin te bewegen als zorginstelling
  • Medewerkers kunnen het gebruiken het ECD zoals bedoeld en kennen de functionaliteit ervan
  • Ontwikkeling van computervaardigheden
  • Ontwikkeling van communicatievaardigheden
  • Middels feedback op constructieve wijze kunnen samenwerking
  • Medewerkers kennen grenzen van de hulpverlening
  • Medewerkers kunnen op respectvolle wijze met cliënten spreken over wederzijdse verwachtingen